Hoe ga jij om met de hindernissen die je in het dagelijks leven tegenkomt?
Het is een onderwerp dat veelvuldig aan bod komt tijdens mindfulness training en coaching: Obstakels.

Obstakel“Als de hond niet zo zat te blaffen, dan zou het mediteren wel lukken!” 
“Mijn gezin moet me wel met rust laten, anders kan ik me niet bezighouden met de oefeningen”
“Als het niet zou regenen, dan kon ik wel naar buiten om een stuk te wandelen voor de nodige beweging.”
“Ik weet dat ik die vervelende klus moet doen, maar ik heb er helemaal geen zin in.”

De wereld houdt zich niet aan jouw spelregels

Je komt elke dag wel obstakels tegen. Dingen die niet zijn, zoals jij vindt dat ze moeten zijn. De wereld om je heen houdt zich helaas niet aan jouw spelregels. Hoe ga je ermee om, wanneer de wereld zich niet naar jouw wil schikt? Het is ontzettend leerzaam en nuttig, om daar eens goed naar te kijken. Vaak zijn je reacties hierop automatisch en lang niet altijd helpend voor je. Door een goed inzicht te krijgen in hoe je met obstakels omgaat, zal je ontdekken dat je dat ook anders kan gaan doen.

Je Brein geeft alles een label.

Alles wat je in het dagelijks leven meemaakt, krijgt van je brein een label mee. En daarmee wordt het in 1 van de volgende drie categorieën geplaatst:

  1. Prettig
  2. Onprettig
  3. Neutraal

Bij ieder label hoort ook een passende reactie.

  • Je wil naar dat wat prettig is toe.
  • Je wil weg van wat onprettig is.
  • En wat neutraal is, daar hoef je niet veel aandacht aan te schenken. Dat verveelt alleen maar.

Dat zijn je automatische reacties op de drie labels. En wanneer je deze reacties ongecontroleerd hun gang laat gaan, dan ben je een speelbal voor de omstandigheden. Je hebt dan geen echte invloed op waar je uiteindelijk naartoe gaat.
Wanneer je je altijd blijft verzetten tegen dat wat onprettig is en altijd blijft hangen naar hoe het zou moeten zijn, dan blijf je continu in een staat van onrust. Het is namelijk nooit goed genoeg.

Een andere manier van omgaan met obstakels.

Photo by artur matosyan on unsplash Met mindfulness leer je, om dit proces op te merken. Je leert zien wat er zich afspeelt. Je leert dat je zelf een keuze kan maken. Je hoeft niet altijd in gevecht te blijven tegen dat wat je onprettig vindt. Je kan er ook op een andere manier mee leren omgaan. Je kan er bewust voor kiezen om je automatische reacties te laten gaan en te kiezen voor wat jij werkelijk belangrijk vindt in je leven. In plaats van automatisch te reageren, kan je doelbewust handelen. Handelen op een manier die wel behulpzaam is voor je. Handelen op een manier die je wel helpt je dromen en doelen te bereiken.

Ga voor je dromen

Ben jij er klaar voor om het heft in handen te nemen en je dromen en doelen waar te gaan maken. Ben jij er klaar voor om voor je missie te gaan leven? Of misschien eerst nog wel te ontdekken wat jouw missie en doel in het leven is?

Caspar vd PoelDan sta ik graag voor je klaar. Ik ben Caspar van der Poel en ik help jou graag, zodat jij jouw dromen en doelen waar gaat maken. Met behulp van Face Reading help ik jouw om te ontdekken wat jouw talenten zijn en waar jouw valkuilen liggen en met mijn kennis van NLP, ACT, Mindfulness, fysiotherapie en acupunctuur help ik jou om in beweging te komen, zodat jij gaat bereiken wat je graag wilt bereiken in het leven.

CKR geregistreerdLid NVAKvK:50395378AGB-Codes praktijk: 04063504 & 90-(0)52168AGB-Codes zorgverlener: 04-116593 & 90-043420
Balans Praktijk © 2021 | Made by PIXIT Ontwerpstudio & Yuzi