Plus een oefening om gelijk aan de slag te gaan.

Je hebt een druk bestaan. Er is altijd wel weer wat te doen en je holt van de ene klus naar de andere. Er lijkt altijd nog zoveel te doen en er komt geen einde aan.

’s Avonds plof je eindelijk eens neer op de bank en na een paar afleveringen te hebben gekeken op netflix, ga je weer te laat naar bed.

Deze cyclus doorbreken kan een behoorlijke opgave zijn. Want daarvoor moet je je gewoontes doorbreken en dat vraagt aandacht.

En daar komt mindfulness om de hoek kijken. Mindfulness helpt je daar namelijk heel erg goed bij. Op het eerste gezicht zal het lijken alsof je er nog iets bij ‘moet’ doen, maar wanneer je er eenmaal een paar weken mee aan de slag bent gegaan, zal je merken dat de dingen ook heel anders kunnen.

Mindfulness brengt veel voordelen en in dit blog zal ik er daar 3 van bespreken.

1 - Mindfulness vermindert je stress

Doorgaans staat ons brein en zenuwstelsel in de Doe-modus. Er moet van alles gedaan en opgelost worden. Er is altijd wel wat anders te doen en er is altijd wel iets dat niet ok is. In de Doe-modus is er minder ruimte voor rust en herstel en wordt ontspanning ook gezien als een taak die moet worden opgelost.

Mindfulness en mindfulness meditatie leert je om deze Doe-modus te herkennen en om te switchen naar de Zijn-modus. Een staat van zijn waarin je meer aanwezig bent en kan zijn met wat er op dat moment is. Deze modus houdt je niet tegen in activiteiten ondernemen, maar beschouwt ze op een andere manier. Hierdoor gaat de druk er vanaf en ontstaat er ook vanzelf meer ruimte voor rust en herstel.

2 - Mindfulness versterkt je concentratie

Doorgaans verspillen we gedurende de dag een hoop energie, doordat we steeds met meer dingen tegelijkertijd bezig zijn. We proberen te multi-tasken of we zijn bezig met één taak, terwijl we in onze gedachten alweer bezig zijn met alle andere klussen die nog gedaan moeten worden. Hierdoor zijn we vaak onnodig veel langer bezig met de dingen die we moeten doen. En soms komen we zelfs geen stap verder met onze taken, doordat we als een berg opzien tegen alles wat we nog moeten doen.

Mindfulness is een training in aandacht. Door verschillende meditatie- en aandachtsoefeningen leer jij je aandachtsspier te trainen. Je leert je brein om sneller weer op te merken dat hij is afgeleid en zo kan jij jezelf weer herpakken en je weer richtten op waar je mee bezig bent. Naarmate je hier meer mee oefent gaat dat je steeds gemakkelijker af en zul jij merken dat je concentratie verbetert. En uiteindelijk heeft dit ook weer tot gevolg dat je stress vermindert.

3 - Mindfulness maakt je vriendelijker voor jezelf

Streng zijn voor jezelf is iets waar veel mensen behoorlijk goed in zijn.

Bijvoorbeeld: je had jezelf voorgenomen om ’s avonds op tijd naar bed te gaan, maar na een paar uur netflix kom je er achter dat het alweer tegen 12 uur loopt en dat je eigenlijk allang in bed had moeten liggen. Gauw haast je je naar bed… Ondertussen niet tevreden met jezelf, omdat op tijd naar bed gaan weer niet gelukt is.

De volgende ochtend wordt je niet helemaal uitgerust wakker, want ja… de wekker stond weer vroeg. En dus spreek je jezelf weer streng toe: “Wat ben ik toch stom. Nu heb ik weer te weinig geslapen en voel ik me weer een dag moe. Vanavond moet ik echt op tijd naar bed!”

Hoewel dit soort gedachten en jezelf streng toespreken heel menselijk zijn, ze helpen je niet. De kans is groot dat je de volgende avond weer niet op tijd in bed ligt. Wat deze gedachten voornamelijk voor elkaar krijgen, is dat je meer stress zal ervaren.

Door met meer vriendelijkheid naar jezelf en je eigen gedrag en patronen te leren kijken, zal je ontdekken dat je er ook op een hele andere manier mee om kan gaan. In mindfulness meditaties oefenen we dit, door te leren opmerken dat de geest is afgedwaald en hier vervolgens vriendelijk mee om te gaan en de aandacht weer terug te sturen naar waar we deze willen hebben.

Mild zijn in de oordelen die je hebt over jezelf, je gedachten en je gevoelens. En van daaruit meer vriendschap leren sluiten met jezelf en alles wat in jou aanwezig is.

Een oefening om gelijk mee aan de slag te gaan

Dit zijn slechts een paar redenen waarom juist jij meer mindfulness in je dagelijks leven mag brengen. Zeg jij nu na het lezen van dit blog: “Ja, dat wil ik ook!”
Dan heb ik hier gelijk een korte mindfulness meditatie waar je direct mee bezig kan.
De 3 minuten Ademruimte. Ik schreef er eerder al een blog over.
Hij duurt slechts 3 minuten, waardoor je hem gemakkelijk in je dag kan inpassen en meerdere keren per dag kan doen.

Caspar van der Poel

Caspar van der PoelIk ben Caspar van der Poel en als Coach & Trainer help ik jou om er nu echt voor te gaan. Jij hebt doelen en dromen die je wilt verwezenlijken. Die ene geweldige reis. Dat boek dat je zo graag wilt schrijven. Of je eigen bedrijf. Wat het voor jou ook is, het is het waard om er helemaal voor te gaan.
Aandacht voor jezelf en wat jij werkelijk belangrijk vindt in het leven. Duidelijke doelen stellen. Mindfulness en actie ondernemen. Ben jij er klaar voor om ervoor te gaan? Neem dan direct contact met mij op.
Bel 06-19963803 dan kunnen we bespreken hoe ik jou kan helpen je dromen waar te maken.

CKR geregistreerdLid NVAKvK:50395378AGB-Codes praktijk: 04063504 & 90-(0)52168AGB-Codes zorgverlener: 04-116593 & 90-043420
Balans Praktijk © 2021 | Made by PIXIT Ontwerpstudio & Yuzi